ثبت نام

نقد و بررسی کنسول PlayStation4 Pro سونی

پردازنده‌ی گرافیکی‌ کنسول PS4 Pro حدودا دو برابر از مدل اصلی پلی‌استیشن۴ قوی‌تر و فرکانس پردازنده‌اش هم بیشتر شده است و یک ترابایت هارددیسک دارد. این کنسول نه‌تنها به درد کسانی می‌خورد که تلویزیون‌های ۴K دارند، بلکه دارندگان تلویزیون‌های Full HD هم بازی‌هایی باکیفیت‌تر خواهند داشت. این کنسول علاوه‌بر تغییرات داخلی و پیشرفته‌ترشدن سخت‌افزار، تغییرات ظاهری نیز داشته است تا افزایش قدرتش نسبت به مدل قبلی نمایان شود. قطر بدنه بیشتر شده و یک لایه‌ی دیگر به آن اضافه شده است؛ البته درکل، فرم بدنه هم تغییر کرده است. درادامه به توضیح بیشتری در رابطه با این کنسول می‌پردازیم.

رزولوشن ۴K

مشخصات فنی PS4 Pro به کنار، این کنسول توانسته با دو قابلیت مهم، صنعت بازی را جلو ببرد. یکی‌ آنکه بازی‌کردن با وضوح ۴K برای همه امکان‌پذیر شده است و دیگر اینکه قول ارائه‌ی محتوای HDR را داده است. در هر دو بخش، این کنسول قابلیت‌هایی را که مختص کامپیوترهای شخصی است، برای مخاطبی وسیع‌تر فراهم کرده است. در زمان عرضه‌ی کارت گرافیک GTX 1080، درحالی‌که بازی‌های فراوانی وجود نداشتند که از قابلیت HDR پشتیبانی کنند، کنسول سونی کاری کرده است که بازی‌های زیادی این قابلیت را در خودشان جای دهند.

حال زمان خوبی برای عرضه‌ی دستگاهی است که تلویزیون‌های ۴K را هدف می‌گیرد. تلویزیون‌های Ultra HD زیاد شده‌اند و قیمت این پنل‌های جدید به‌قدری خوب است که اگر بخواهید تلویزیون بخرید، مطمئنا این تکنولوژی را در تلویزیون خود پیدا می‌کنید؛ البته HDR هنوز به‌خوبی پشتیبانی نمی‌شود و بیشتر تلویزیون‌ها، این قابلیت را ندارند؛ درنهایت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی اگر تلویزیون ارزان‌قیمتی هم بخرید، می‌توانید از آن عملکرد بسیار خوبی بگیرید.

اینکه سونی توانسته است با تکنولوژی هوشمندی، امکان نمایش بازی را با وضوح ۴K و بسیار خوب فراهم کند، آن هم با دستگاهی که ۱۵۰ تا ۱۶۰ وات انرژی مصرف می‌کند، قابل تحسین است. سیستم Upscale کنسول سونی در زمان عرضه، بازخوردهای مختلفی گرفت؛ اما سونی این موضوع را ثابت کرده است که روی تلویزیون‌های ۴K، حتما هم لازم نیست تا یک بازی با این وضوح رندر شود. پلی‌استیشن۴ پرو بازی‌هایی دارد که با وضوح تصویر ۴K رندر می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها، سرعت اجرایشان ۶۰ فریم در ثانیه است؛ اما به جرئت می‌توان گفت که بازی‌هایی که نیاز به توان پردازشی زیادی دارند، به تعداد پیکسل‌های رندرشده توجه نمی‌کنند.

بازی ها

اوایل کار پلی‌استیشن۴ پرو است؛ اما چند حرکت به عادت تبدیل شده است. برخی بازی‌ها با وضوح ۱۸۰۰p رندر می‌شود و با استفاده از سیستم Upscale یا حتی بدون استفاده از آن، تصویری ارائه می‌دهند که روی تلویزیون ۴K بسیار خوب است. برخی بازی‌ها وضوح تصویر ۱۴۴۰p دارند و حتی آن‌ها هم بسیار خوب به نظر می‌رسند؛ مخصوصا آن‌هایی که از سیستم‌های آنتی‌آلیاسینگ خوب استفاده می‌کنند تا تعداد پیکسل‌های کمتر زیاد مشخص نشود. بازی‌هایی مثل آنچارتد ۴ یا تایتان‌فال ۲ از چنین عناوینی هستند. بازی‌های دیگری مثل Battlefield 1 یا Dishonored 2 زیاد روی صفحه‌ی ۴K جواب نمی‌دهند؛ اما هنوز هم نسبت به صفحه‌ی Full HD  پیشرفته‌ترند.

بازی‌ها هر کدام با تنظیمات متفاوتی، از پلی‌استیشن۴ پرو پشتیبانی می‌کنند. برخی بازی‌ها وضوح تصویر ۴K در اختیار بازی‌کننده‌ها می‌گذارند و برخی دیگر کیفیت بافت‌ها یا نورپردازی را بهتر می‌کنند.

سخت افزار

مدل جدید و ارتقایافته‌ی پلی‌استیشن۴ قرار است سخت‌افزاری قوی‌تر را در مقایسه با مدل اصلی در خودش جای داده باشد؛ بااین‌حال، این سخت‌افزار چندان هم از پلی‌استیشن۴ معمولی قوی‌تر نیست. همچنین سونی برخلاف مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس وان اس، از پخش‌کننده‌ی دیسک‌های بلو-ری ۴K در پلی‌استیشن۴ پرو استفاده نکرده است؛ درحالی‌که سونی گفته بود، پلی‌استیشن۴ پرو از رابط SATA 2.0 برای اتصال هارددیسک استفاده خواهد کرد. پس از آن این شرکت رسما تایید کرد که PS4 Pro از رابط SATA 3.0 پشتیبانی خواهد کرد.

سرعت انتقال‌داده‌ی رابط SATA 3.0 یا همان Serial ATA 3.0، دو برابر نسخه‌ی ۲٫۰ این رابط است و سرعتی برابر با ۶ گیگابیت بر ثانیه دارد. این رابط هارددیسک، به خریداران پلی‌استیشن۴ پرو اجازه می‌دهد تا از حافظه‌های SSD تمام‌وکمال روی کنسول خود استفاده کنند. در حال حاضر اگر یک SSD به پلی‌استیشن۴۴ معمولی متصل کنید، نمی‌توانید از تمام سرعت انتقال‌داده‌ی این حافظه‌ها بهره ببرید. استفاده از رابط SATA 3.0 درنهایت منجر به کاهش زمان لودشدن بازی‌ها می‌شود.

 از یک سو، بازی‌کردن Call of Duty: Infinite Warfare یا Ratchet and Clank روی یک صفحه‌نمایش ۴K یا حتی بازی‌هایی مثل Watch Dogs 2 یا Infamous که وضوح تصویرشان برابر با ۱۸۰۰p است، این موضوع را ثابت می‌کند که سخت‌افزار پلی‌استیشن۴ پرو مشکلی در اجرای بازی‌ها روی تلویزیون‌های ۴K ندارد. حتی بازی‌هایی که وضوحشان ۱۴۴۰p است و از تکنیک‌های Super-sampling استفاده می‌کنند، نمایشی خوب روی صفحه‌های ۴K دارند. البته تفاوت کیفیت مشخص است و ممکن است در برخی بازی‌ها، پلی‌استیشن۴ پرو هیچ تفاوتی ایجاد نکند. سونی نباید بگذارد که قابلیت‌های بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو روی صفحه‌هایی با وضوح تصویر پایین‌تر، کاملا خاموش شود. باید برای ساخت بازی روی پلی‌استیشن۴، ملزومات فنی مشخصی تعیین شود.

در پایان

موضوع مهم دیگری هم باید در نظر گرفته شود. سونی توانسته است کنسولی گران‌قیمت عرضه کند و کیفیت باز‌های کنسول اصلی پایین نیامده است. کاملا واضح است که شرکت‌های بازی‌سازی هنوز هم کنسول اصلی را به عنوان هدف خود قرار می‌دهند و بازی را برای آن می‌سازند. یکی از نگرانی‌های مهم بازی‌کننده‌ها، این بود که پلی‌استیشن۴ جدید باعث شود تا کنسول اصلی آن‌ها عقب بماند و شرکت‌های بازی‌سازی، کنسول جدید را هدف بگیرند. این اتفاق نیفتاده است و با توجه به آنچه دیده‌ایم، حتی با بازی‌هایی مثل Horizon: Zero Dawn و Days Gone هم قرار نیست تغییر بزرگی صورت بگیرد. از طرفی دیگر، این نگرانی هم وجود داشت که شرکت‌های بازی‌سازی از قابلیت‌های پلی‌استیشن۴ پرو به‌خوبی استفاده نکنند و شاید این مشکل کمی در حال حاضر وجود داشته باشد؛ اما تصور می‌کنیم در آینده توجه بیشتری به بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو شود. برای مثال بازی Death Stranding در نمایش‌های جدیدش فقط روی پلی‌استیشن۴ پرو به تصویر کشیده شده است. سونی امسال ریسک‌های بسیار بزرگی کرده است. این شرکت در ابتدا هدست واقعیت‌مجازی خودش را عرضه کرد و کنسول بازی‌اش را هم در میان چرخه‌ی این نسل ارتقا داد. کمی بی‌توجهی می‌توانست موجب شکست سونی شود. بااین‌حال، در هر دو بخش، سونی توانسته است تجربه‌های بسیار خوبی ارائه دهد و این شرکت مستحق تحسین است.

منبع :
دیجی کالا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *